Beginpagina Blog Sporten tijdens je zwangerschap, kan dat?

Sporten tijdens je zwangerschap, kan dat?

6 min leestijd
1
mom in balance

Sporten tijdens je zwangerschap, kan dat? En waar moet je rekening mee houden? Patricia Jacobs van Mom in Balance Arnhem geeft tips.

Gewoon sporten is op een gegeven moment misschien te zwaar, daarom zijn er speciale zwangerschapssporten. Bij zwangerschapssporten zijn de oefeningen speciaal afgestemd op jouw zwangere lijf.

Als je zwanger bent, sport je niet in je eentje. Je baby heeft er ook profijt van. Door te blijven bewegen tijdens de zwangerschap, zorg je voor een goede doorbloeding naar de placenta en een optimaal leefklimaat voor de baby tot het einde van de zwangerschap. Je baby is zo goed beschermd in de baarmoeder dat je door kunt gaan met sporten tot aan de bevalling. Luister hierbij wel goed naar je lichaam.

Aandachtspunten

Ook als je zwanger bent, is het goed om een half uur per dag te bewegen. Houd daarbij wel de volgende aandachtspunten in de gaten. Mochten er tijdens het sporten problemen optreden als duizeligheid, tekort aan adem, rugklachten of irritatie, dan kun je beter onmiddellijk stoppen.

Tijdens het sporten is het belangrijk dat je goed door blijft ademen. Een goede manier is de buikademhaling: adem door je neus zo veel mogelijk lucht in en zet daarbij je buik uit. Adem daarna de lucht (door de mond) weer langzaam zo veel mogelijk uit.

Bloeddruk

Als je zwanger bent kan je bloeddruk ernstig verhoogd zijn. Let daar op tijdens inspanning. Bij dynamische oefenvormen (fietsen, lopen, roeien) verandert je bloeddruk niet of nauwelijks. Bij statische oefenvormen (krachttraining met gewichten en apparaten) neemt je bloeddruk toe.

Je gewicht neemt tijdens de zwangerschap toe. Dit is bij de gemiddelde vrouw ongeveer 12 kg aan water, kind en vet, terwijl de spiermassa nauwelijks verandert. Je prestaties nemen hierdoor af. Probeer hier tijdens het trainen rekening mee te houden door niet te streven naar gelijke prestaties of zelfs een verbetering. Je conditie handhaven is het belangrijkst.

Buikspieren

Doe tijdens het derde trimester geen oefeningen op je rug, en doe geen sit-ups. Daarmee train je je rechte buikspieren die tijdens de zwangerschap juist naar de zijkant verschuiven om ruimte voor de baby te maken. Schuine buikspieren kun je wel de hele zwangerschap blijven trainen.

Meer nieuws?

mom in balance

Reacties

Reacties

Laad meer gerelateerde artikelen
Laad meer in Blog

Bekijk ook

Arnhem geeft 105.000 vierkante meter nieuwe bestemming

Sinds 2013 heeft Arnhem maar liefst 105.000 vierkante meter vastgoed een nieuwe¬†bestemming…