Beginpagina Nieuws Milieudefensie: auto krijgt ruim baan in Arnhem

Milieudefensie: auto krijgt ruim baan in Arnhem

6 min leestijd
1
file Amsterdamseweg

Vergeleken met andere steden krijgt de auto veel ruimte in Arnhem. Dat blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. In Arnhem neemt de auto zo’n 60 procent van alle ruimte op straat in beslag. Arnhem staat daarmee op de vijftiende plaats op een ranglijst van twintig steden.

Dat betekent dat alle parkeervakken en rijbanen voor auto’s samen meer dan de helft van alle ruimte op straat innemen. De auto is dus de baas in Arnhem, constateert de natuurorganisatie. “Fietsers krijgen slechts 13 procent en voetgangers 27 procent van de straat.”

Auto de baas in Elden

Een opvallende uitschieter is Elden. Daar is de auto ‘de baas’ van 70 procent van de wijk. Het voormalige dorp scoort met 15 procent opvallend laag als het gaat om ruimte voor voetgangers, aldus Milieudefensie. Alleen in het centrum neemt de auto iets minder ruimte in. Voetgangers krijgen hier met 43 procent de meeste ruimte.

Heijenoord/Lombok valt op omdat hier veel ruimte naar parkeren gaat. Deze wijk heeft zelfs de op één na hoogste parkeerscore van alle wijken in het onderzoek.

Verkeersplan

Wethouder Geert Ritsema (Verkeer) heeft eerder dit jaar een plan gelanceerd om het autoverkeer in de binnenstad te beperken. Dat is nog niet door de gemeenteraad goedgekeurd. Opvallend is dat Ritsema campagneleider bij Milieudefensie was, voordat hij wethouder in Arnhem werd. Hij kan geen commentaar geven, want hij is op vakantie.

Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten de meeste ruimte reserveren voor auto’s. Op de tweede plaats staan de voetgangers. Fietsers komen er het meest bekaaid vanaf, die krijgen de minste ruimte. Milieudefensie vindt dat er meer ruimte voor wandelen en fietsen nodig is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de klimaatdoelen van Parijs te halen.

Geografische data

Adviesbureau Geodan heeft voor Milieudefensie de verdeling van de ruimte op straat in twintig gemeenten geanalyseerd aan de hand van geografische data. Per gemeente is bekeken hoeveel vierkante meters weg voor auto’s, fietsers of wandelaars beschikbaar is. Op basis hiervan is bepaald welke verkeersdeelnemer wat betreft ruimte de meeste voorrang krijgt in elke wijk.

Wie wil kijken hoe het in zijn eigen wijk gesteld is met de verdeling tussen auto’s en het overige verkeer, kan dat doen op een site van Milieudefensie.

Meer nieuws?

Reacties

Reacties

Laad meer gerelateerde artikelen
Laad meer in Nieuws

Bekijk ook

Martien Louwers opnieuw lijsttrekker PvdA Arnhem

De leden van de PvdA in Arnhem hebben fractievoorzitter Martien Louwers gekozen tot lijstt…