Connect with us
Arnhem Centrum

Nieuws

Zweefvliegers Terlet zorgen over nieuwe vliegroutes vliegveld Lelystad

De toekomstige vliegroutes van en naar Lelystad Airport, maar ook de voorgestelde alternatieve vliegroutes beperken de zweefvliegers op  vliegveld Terlet. Terlet is de thuisbasis van zo’n 700 zweefvliegers die niet alleen bij hun vliegveld vliegen maar ook lange afstandsvluchten maken. Bijvoorbeeld richting Utrecht, Groningen, Enschede, Venlo en het roergebied in Duitsland. Een dergelijke afstandsvlucht duurt zo’n 4 uur met een gemiddelde afstand van 300km. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen met een vluchtduur tot wel 10 uur en een afstand van 1.000km.

Rondje rond de kerk
Als de vliegroutes van Lelystad doorgaan op de manier waarop ze nu zijn voorgesteld zal dit sterk beperkt worden en zijn de Terlet vliegers veroordeeld tot een ‘rondje rond de kerk’. “U moet zich voorstellen: alle mensen met een zeilboot gaan niet alleen naar hun boot in de haven van Medemblik om in de haven te varen, die willen het IJselmeer op”, aldus Ronald Termaat, Directeur van de Koninlijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en actief zweefvlieger op Terlet.

Al eerder uitgeweken
Op Terlet huisvesten zich veel zweefvliegclubs die hun oorsprong hadden in het Westen van Nederland. Door de alsmaar uitbreidende luchtruimtestructuur en het sluiten van vliegvelden kunnen ze daar niet meer vliegen. Zo is de Zuid Hollandse Vlieg Club (ZHVC), die vroeger op vliegveld Valkenburg vloog, uitgeweken naar Terlet. Hetzelfde geldt voor vliegers van de Delfse Studenten Aero Club (DSA) die vroeger op Vliegveld Ypenburg vloog. Het rijtje is eindeloos, de Eerste Zaanse Zweefvlieg Club (EZZC), Zweefvliegclub Ameland (ZCA), de Zweefvliegclub Rotterdam (ZCR), enzovoorts. De geforceerde beweging om de zweefvliegsport uit het westen van Nederland naar het oosten te brengen is al decenia aan de gang, en nu wordt deze sport ook in het oosten verder beperkt. “Van de mensen die vanaf Terlet hun hobby uitoefenen komt meer dan de helft uit het westen met minimaal een uur reistijd”, stelt Maarten Baltussen, Voorzitter van de Stichting Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet (SNZT).

Opleiding
Baltussen stelt dat de sociale en maatschappelijke functie van Terlet niet moet worden vergeten. “Wij leiden de jeugd vanaf 14 jaar op die vaak op die leeftijd ook hun eerste solo start maken. Ongeveer 40% van deze jongeren vindt later een baan in de professionele vliegerij bij Luchtvaartmaatschappijen. Het is niet voor niets dat EPST, een professionele vliegopleiding, de iFly regeling heeft waarmee jongeren goedkoper kunnen leren zweefvliegen. Afgelopen mei was de KLM Luchtvaartschool de sponsor van de NK Zweefvliegen.
Luchtvaartmaatschappijen en vliegscholen erkennen deze opleidings- en sociale functie van Terlet.” “De zweefvliegers van Terlet staan wereldwijd op de eerste plaats in de OnLine Competition Gliding” stelt Baltussen en vervolgt, “Terlet heeft een vloot van circa 150 zweefvliegtuigen en tot nu toe is dit jaar meer dan 300.000km tijdens afstandsvluchten gevlogen”. “Met de nieuwe vliegroutes van en naar Lelystad Airport is dit, door hoogtebeperkingen als resultaat van die vliegroutes rondom Terlet, nauwelijks meer mogelijk”. Ook de eerder genoemde Nationale Kampioenschappen zweefvliegen, zoals die dit jaar wederom op Terlet zijn gehouden, zullen ernstig worden gehinderd.

Grote investeringen
“Het ministerie van I&M heeft als enige land in Europa voor zweefvliegtuigen het gebruik van de transponder verplicht gesteld. Hierdoor zijn de zweefvliegers in Nederland geconfronteerd met een investering van ca 1,5 miljoen euro. Deze investering zou zich terug moeten vertalen in een blijvend vrij gebruik van het luchtruim, samen met andere luchtruimgebruikers”, aldus Baltussen. Zeer veel zweefvliegers zijn werkzaam als bijvoorbeeld piloot bij de grote luchtvaartmaatschappijen. Allen zeggen dat het luchtruim om Lelystadverkeer te accommoderen beschikbaar is in het de bestaande geclaimde luchtruim door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). Er is geen technische reden om luchtruim weg te nemen van de andere luchtruimgebruikers. Op politiek niveau worden de belangen van de zweefvliegers vertegenwoordigd door de KNVvL. De problematiek van vliegveld Teuge, en met name de parachutisten, is bekend. De route midden over het vliegveld betekent het einde van de parachutespring activiteiten. De problemen voor Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet zijn van gelijke orde. Als er niet meer fatsoenlijke afstandsvluchten gemaakt kunnen worden betekent dat een verdere marginering van de zweefvliegactiviteiten in Nederland, en van ons Nationaal Zweefvliegcentrum in het bijzonder.

Terlet belangrijk voor de regio
“Terlet draait 100% op vrijwilligers” zegt Baltussen en vervolgt: “dat maakt het vliegen op Terlet aantrekkelijk van jong tot oud, onafhankelijk van het sociale niveau. Doordat de zweefvliegclubs alleen vrijwilligers hebben worden de kosten laag gehouden en is er een grote betrokkenheid. Het Nationaal zweefvliegcentrum Terlet heeft dan ook een belangrijke sociale functie voor een groep van meer dan 700 zweefvliegers”.“Daarnaast levert Terlet een bijzondere recreatieve functie voor de Provincie Gelderland, met duizenden bezoekers per jaar”. “Terlet dient behouden te worden”.

Meer nieuws?

Reacties

Reacties

Nieuws

Man opgepakt tot verdenking diefstal op bouwterrein

foto: Politie-Arnhem noord

In de nacht van zondag 15 juli op maandag 16 juli heeft de politie een verdachte aangehouden op verdenking van diefstal vanaf een bouwterrein bij het ING-gebouw aan Velperweg.

Een getuige zag dat een man onder een hek door was geklommen bij het oude ING-gebouw aan de Velperweg. Hij kwam terug met een plaat van ongeveer 50×50 cm onder zijn arm. Deze legde hij in een witte bestelbus, waarbij een deel van het kenteken genoemd werd. Ook wist de getuige een duidelijk signalement te geven.

Witte bestelbus gespot

Vanuit zowel Arnhem-Noord als Arnhem-Zuid ging er direct een eenheid ter plaatse. Op de Ir. J.P. Muijlwijkstraat zagen de agenten een witte bestelbus rijden waarvan het kenteken overeen kwam met de gedeeltelijk bekende cijfer- en lettercombinatie. Het signalement van de bestuurder van de auto kwam overeen met het opgegeven signalement. In de auto lagen meerdere platen zoals de getuige had beschreven, evenals meerdere inbrekerswerktuigen. De man is hierop op heterdaad aangehouden op verdenking van diefstal. De auto is voor onderzoek door ons in beslag genomen.

Reacties

Reacties

Continue Reading

Nieuws

Vitesse wint 3-0 bij laatste oefenwedstrijd tegen Lokomotiv Moskou

foto: Vitesse - Proshot

Vitesse heeft de laatste oefenwedstrijd van de voorbereiding met 3-0 gewonnen van Lokomotiv Moskou. In Oostenrijk waren Thomas Bruns, Roy Beerens en Alexander Büttner trefzeker.

image

Het twee weken durende trainingskamp in Karinthië werd afgesloten met een oefenduel vs de landskampioen van Rusland, Lokomotiv Moskou. Vitesse overtuigde tegen de Russische ploeg. In de dertigste minuut kwam Vitesse via Bruns op voorsprong. De middenvelder knalde een afgeslagen corner keurig tegen de touwen: 1-0.

image

In het begin van de tweede helft drong Lokomotiv Moskou even aan. Vitesse-doelman Eduardo voorkwam met een goede reflex dat de Russische ploeg terug in de wedstrijd kwam. Na iets meer dan een uur spelen kwam Vitesse op de verdiende 2-0. Na een prachtige aanval via Bryan Linssen en Bruns, werd eindstation Beerens bereikt. Beerens bedacht zich geen moment en schoot koelbloedig raak: 2-0.

image

Nadat Lokomotiv Moskou een indirecte vrije trap in de geel-zwarte muur zag belanden en na een kopbal van Tim Matavz op de vuisten van de doelman, was het de beurt aan Büttner. In de 88ste minuut krulde de linksback een vrije trap van zo’n twintig meter subliem tegen de touwen: 3-0.

image

Na de nederlagen vs Wolfsberger AC (1-2) en Shakhtar Donetsk (1-4) en het gelijkspel vs Arsenal Toela (2-2) is de overtuigende overwinning een mooie opsteker richting de officiële start van het seizoen.

Donderdag 26 juli speelt Vitesse namelijk de eerste officiële wedstrijd van seizoen 2018|2019. Dan neemt de ploeg het op tegen de winnaar van Racing Union uit Luxemburg en Viitorul uit Roemenië. Afgelopen donderdag speelden zij de eerste wedstrijd tegen elkaar. In Luxemburg was Viitorul met 0-2 te sterk. Volgende week donderdag staat de return op het programma en dan wordt definitief duidelijk tegen wie Vitesse in Europa speelt.

Opstelling Vitesse
Eduardo, Kara, Thelander, Clarke-Salter (’46 Van der Werff), Büttner, Foor, Bero (’46 Serero), Beerens, Gong (‘7 Bruns, ’85 Ali), Matavz (’78 Darfalou), Linssen

Reacties

Reacties

Continue Reading

Nieuws

Prinses Margriet brengt bezoek aan WK zitvolleybal wedstrijd Nederland – Rwanda

foto: IHVA

Maandag middag bracht prinses Margriet een bezoek aan WK zitvolleybal. Ze heeft een bijzondere band met de sport. Al vanaf haar jeugd heeft ze namelijk speciale belangstelling voor de gezondheidszorg.

Maandag heeft prinses Margriet een bezoek gebracht aan Arnhem. Ze was aanwezig bij de wedstrijd Nederland – Rwanda, vooraf gaande aan de wedstrijd bracht ze een bezoek aan de tentoonstelling over zitvolleybal. Na de wedstrijd maakte de prinses nog even tijd om in gesprek te gaan met het Nederlandse- en Rwandese zitvolleybal team.

Naast prinses Margriet was ook de ambassadeur van Rwanda aanwezig om zijn team aan te moedigen. Uiteindelijk wisten de Nederlandse vrouwen overduidelijk te winnen met drie rondes. Dinsdag zullen de Nederlandse vrouwen het iets zwaarder krijgen. Ze spelen namelijk tegenover Canada.

Reacties

Reacties

Continue Reading
Advertisement

Populair