Beginpagina Nieuws Zweefvliegers Terlet zorgen over nieuwe vliegroutes vliegveld Lelystad

Zweefvliegers Terlet zorgen over nieuwe vliegroutes vliegveld Lelystad

10 min leestijd
0

De toekomstige vliegroutes van en naar Lelystad Airport, maar ook de voorgestelde alternatieve vliegroutes beperken de zweefvliegers op  vliegveld Terlet. Terlet is de thuisbasis van zo’n 700 zweefvliegers die niet alleen bij hun vliegveld vliegen maar ook lange afstandsvluchten maken. Bijvoorbeeld richting Utrecht, Groningen, Enschede, Venlo en het roergebied in Duitsland. Een dergelijke afstandsvlucht duurt zo’n 4 uur met een gemiddelde afstand van 300km. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen met een vluchtduur tot wel 10 uur en een afstand van 1.000km.

Rondje rond de kerk
Als de vliegroutes van Lelystad doorgaan op de manier waarop ze nu zijn voorgesteld zal dit sterk¬†beperkt worden en zijn de Terlet vliegers veroordeeld tot een ‚Äėrondje rond de kerk‚Äô. “U moet zich¬†voorstellen: alle mensen met een zeilboot gaan niet alleen naar hun boot in de haven van¬†Medemblik om in de haven te varen, die willen het IJselmeer op‚ÄĚ, aldus Ronald Termaat, Directeur¬†van de Koninlijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en actief zweefvlieger op Terlet.

Al eerder uitgeweken
Op Terlet huisvesten zich veel zweefvliegclubs die hun oorsprong hadden in het Westen van¬†Nederland. Door de alsmaar uitbreidende luchtruimtestructuur en het sluiten van vliegvelden¬†kunnen ze daar niet meer vliegen. Zo is de Zuid Hollandse Vlieg Club (ZHVC), die vroeger op vliegveld¬†Valkenburg vloog, uitgeweken naar Terlet. Hetzelfde geldt voor vliegers van de Delfse Studenten¬†Aero Club (DSA) die vroeger op Vliegveld Ypenburg vloog. Het rijtje is eindeloos, de Eerste Zaanse¬†Zweefvlieg Club (EZZC), Zweefvliegclub Ameland (ZCA), de Zweefvliegclub Rotterdam (ZCR),¬†enzovoorts. De geforceerde beweging om de zweefvliegsport uit het westen van Nederland naar het¬†oosten te brengen is al decenia aan de gang, en nu wordt deze sport ook in het oosten verder¬†beperkt. ‚ÄúVan de mensen die vanaf Terlet hun hobby uitoefenen komt meer dan de helft uit het westen met¬†minimaal een uur reistijd‚ÄĚ, stelt Maarten Baltussen, Voorzitter van de Stichting Nationaal¬†Zweefvliegcentrum Terlet (SNZT).

Opleiding
Baltussen stelt dat de sociale en maatschappelijke functie van Terlet niet moet worden vergeten. “Wij leiden de jeugd vanaf 14 jaar op die vaak op die leeftijd ook hun eerste solo start maken. Ongeveer 40% van deze jongeren vindt later een baan in de professionele vliegerij bij Luchtvaartmaatschappijen. Het is niet voor niets dat EPST, een professionele vliegopleiding, de iFly regeling heeft waarmee jongeren goedkoper kunnen leren zweefvliegen. Afgelopen mei was de KLM Luchtvaartschool de sponsor van de NK Zweefvliegen.
Luchtvaartmaatschappijen en vliegscholen erkennen deze opleidings- en sociale functie van Terlet.‚Ä̬†‚ÄúDe zweefvliegers van Terlet staan wereldwijd op de eerste plaats in de OnLine Competition Gliding‚Ä̬†stelt Baltussen en vervolgt, ‚ÄúTerlet heeft een vloot van circa 150 zweefvliegtuigen en tot nu toe is dit¬†jaar meer dan 300.000km tijdens afstandsvluchten gevlogen‚ÄĚ. ‚ÄúMet de nieuwe vliegroutes van en¬†naar Lelystad Airport is dit, door hoogtebeperkingen als resultaat van die vliegroutes rondom Terlet,¬†nauwelijks meer mogelijk‚ÄĚ. Ook de eerder genoemde Nationale Kampioenschappen zweefvliegen,¬†zoals die dit jaar wederom op Terlet zijn gehouden, zullen ernstig worden gehinderd.

Grote investeringen
‚ÄúHet ministerie van I&M heeft als enige land in Europa voor zweefvliegtuigen het gebruik van de¬†transponder verplicht gesteld. Hierdoor zijn de zweefvliegers in Nederland geconfronteerd met een¬†investering van ca 1,5 miljoen euro. Deze investering zou zich terug moeten vertalen in een blijvend¬†vrij gebruik van het luchtruim, samen met andere luchtruimgebruikers‚ÄĚ, aldus Baltussen. Zeer veel¬†zweefvliegers zijn werkzaam als bijvoorbeeld piloot bij de grote luchtvaartmaatschappijen. Allen¬†zeggen dat het luchtruim om Lelystadverkeer te accommoderen beschikbaar is in het de bestaande¬†geclaimde luchtruim door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Commando Luchtstrijdkrachten¬†(CLSK). Er is geen technische reden om luchtruim weg te nemen van de andere luchtruimgebruikers. Op politiek niveau worden de belangen van de zweefvliegers vertegenwoordigd door de KNVvL.¬†De problematiek van vliegveld Teuge, en met name de parachutisten, is bekend. De route midden¬†over het vliegveld betekent het einde van de parachutespring activiteiten. De problemen voor¬†Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet zijn van gelijke orde. Als er niet meer fatsoenlijke¬†afstandsvluchten gemaakt kunnen worden betekent dat een verdere marginering van de¬†zweefvliegactiviteiten in Nederland, en van ons Nationaal Zweefvliegcentrum in het bijzonder.

Terlet belangrijk voor de regio
‚ÄúTerlet draait 100% op vrijwilligers‚ÄĚ zegt Baltussen en vervolgt: ‚Äúdat maakt het vliegen op Terlet¬†aantrekkelijk van jong tot oud, onafhankelijk van het sociale niveau. Doordat de zweefvliegclubs¬†alleen vrijwilligers hebben worden de kosten laag gehouden en is er een grote betrokkenheid. Het¬†Nationaal zweefvliegcentrum Terlet heeft dan ook een belangrijke sociale functie voor een groep van¬†meer dan 700 zweefvliegers‚ÄĚ.‚ÄúDaarnaast levert Terlet een bijzondere recreatieve functie voor de¬†Provincie Gelderland, met duizenden bezoekers per jaar‚ÄĚ. ‚ÄúTerlet dient behouden te worden‚ÄĚ.

Meer nieuws?

Reacties

Reacties

Laad meer gerelateerde artikelen
Laad meer in Nieuws

Bekijk ook

Wolf gesignaleerd op de Veluwe

Op de Veluwe is een wolf gesignaleerd. Op basis van fotomateriaal hebben experts van Wolve…