fbpx
Connect with us

Nieuws

Betere informatie en snellere begeleiding voor daklozen

Sneller op de juiste plek, betere informatievoorziening, kortere wachttijden voordat een begeleidingstraject van start gaat en zinvolle dagbesteding: dat zijn de zaken waar de gemeente mee aan de slag gaat op basis van suggesties en aanbevelingen uit het onderzoeksrapport ‘Wat willen ze zelf’? Dit onderzoek naar de voorzieningenbehoefte van dak- en thuislozen is gehouden onder de doelgroep.

Foto: Pixabay

Het college onderzoekt de mogelijkheid om een centraal punt in te richten waar daklozen informatie kunnen krijgen over de opvang en inkomensvoorzieningen, over begeleidingstrajecten en over nazorg na uitstroom uit de opvang. Ook het intakegesprek zou daar dan kunnen plaatsvinden. Op die manier komen dak – en thuislozen sneller op de goede plek terecht en kan een begeleidingstraject veel sneller van start. Op dit moment vindt een dergelijk intake gesprek pas plaats nadat iemand zich bij Iriszorg heeft gemeld, dus in de opvang zelf. In een aantal grote gemeenten zit de intake op een andere, neutrale plek

‘Mensen weer perspectief geven’

Verantwoordelijk wethouder Martien Louwers: “Elke dag dat iemand in de daklozenopvang doorbrengt, is er eigenlijk één te veel. We moeten er alles aan doen om het verblijf zo kort mogelijk te houden en mensen weer perspectief te geven. Uit de gesprekken die ik heb gevoerd bleek vaak dat mensen het verblijf in een opvangvoorziening als een dieptepunt in hun leven ervaren. Ik wil hen helpen om zo snel mogelijk weer uit dat dal te klimmen, door de juiste opvang en de juiste begeleiding te bieden. Waar we dat kunnen verbeteren, moeten we dat ook doen.”

Wachttijd verkorten

Het wachten op een begeleidingstraject duurde afgelopen jaar tussen de 14 en de 125 dagen, met een gemiddelde van 54 dagen. Afhandeling gebeurt op volgorde van binnenkomst. Het college wil alles in het werk stellen om wachttijden te verkorten en heeft Iriszorg en VGGM gevraagd inzichtelijk te maken wat er voor nodig is om de wachttijden te verkorten. Bijvoorbeeld door mensen met een lichte problematiek, of juist heel acute problematiek, eerst te helpen. Voor wat betreft dagbesteding, activering en activerend werk zijn er voldoende mogelijkheden maar hier wordt onvoldoende gebruik van gemaakt. Dat komt wellicht omdat de mogelijkheden niet goed genoeg bekend zijn bij de doelgroep of bij de begeleiders. Dat moet verbeterd worden.

Time-out

Voor sommige daklozen met psychische problematiek of verward gedrag is de opvang niet passend. Deze doelgroep is meegenomen in de pilot ‘respijt- en time-outvoorzieningen’. Verschillende zorgorganisaties werken samen om deze voorzieningen te realiseren. Mensen die door een combinatie van psychische problematiek en drugsgebruik agressief gedrag vertonen, zijn soms niet te handhaven in de opvang. Voor hen kan een noodbed gerealiseerd worden. Het alternatief is vaak de politiecel en dat is in de meeste gevallen niet wenselijk.

Uitstroom

Om uitstroom uit de opvang te bevorderen zijn afspraken over wonen van belang. Er is behoefte aan verschillende woonvormen om mensen te huisvesten. Uiteraard werkt de gemeente voortdurend aan het voorkomen van instroom. Bijvoorbeeld door het niet toepassen van de kostendelersnorm als het gaat om meerderjarige thuiswonende kinderen. Maar ook het Meldpunt Ontruimingen en de Vroeg-Eropaf-methodiek voor het voorkomen van schulden zijn in kader belangrijk en succesvol.

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Nieuws

Hoe Arnhems stoomtreintje nog steeds rond gaat in de Efteling

Wie wel eens in de Efteling is geweest, heeft vast wel het stoomtreintje Aagje gezien. Het stoomtreintje stamt uit 1911 en was voordat hij werkzaam was in de Efteling actief als stoomlocomotief in Arnhem. Aagje heeft na zijn werkzame leven in Arnhem bijzondere dingen mogen ervaren.

Fotograaf onbekend. (Aagje 1963 in Arnhem.)

Aagje is de naam van de eerste van de vier stoomlocomotieven van de Efteling. Hij is gebouwd in 1911 door de Berlijnse firma Orenstein & Koppel. Het treintje was al in 1911 werkzaam in de steenfabriek IJsseloord in Arnhem en werkte in de herfst, winter en lenteperiode samen met zijn collega Duiveltje. Duiveltje bracht de wagens met klei van de kleiputten naar de fabriek, waar Aagje ze overnam en deze wagens onder de

Klei transport

Aagje is in 1911 direct geleverd aan de steenfabriek IJsseloord in Arnhem, aan de rand van de wijk Presikhaaf. Elk herfst/winter/lenteseizoen was Aagje samen met collegaloc Duiveltje verantwoordelijk voor het kleitransport: Duiveltje bracht de wagens met klei van de kleiputten naar de fabriek, waar Aagje ze overnam en deze wagens onder de graafmachines (excavateur) rangeerde. Eind jaren 60 later werden diesellocs gebruikt en zocht Aagje een nieuwe thuis.
Omdat de bestuurder van Aagje in de winter van 1964 kliever op de Steenoven wilde werken, kwam voor Aagje een eind aan haar werkzame periode in Arnhem. Enkele jaren later zou Duiveltje ook haar taken neerleggen. De dieseltreinen hebben nog tot eind jaren 70 dienst gedaan.

Met liefde van Anton Pieck

Nadat Aagje drie jaar werkeloos op het terrein van IJsseloord had gestaan, werd ze aangekocht door de Efteling. Op 8 mei 1968 arriveert Aagje in het park. Samen met Anton Pieck ging stoomtreinfan Kees Neve aan de slag en gaf Aagje een totale opknapbeurt. De bekende Anton Pieck maakte Aagje uiterlijk ‘sprookjesachtiger’. De technische dienst van de Efteling voegde nog een aparte wagon voor de kolen toe om het geheel meer op een volwaardige trein te laten lijken. De trein kreeg een groene kleur en achter Aagje werden zes open rijtuigen gebouwd.

Eerste proefrit

Op 21 maart 1969 maakte ze haar eerste proefrit in de Efteling, en aan het begin van het seizoen kon de Efteling Stoomtrein Maatschappij feestelijk in gebruik genomen worden. Op 31 mei 1980 was er weer een bijzonder moment voor de Arnhemse Aagje. Aagje had de eer gekregen om gepresenteerd te worden tijdens het defilé voor toenmalig koningin Juliana op paleis Soestdijk. Daar werd een stukje spoor en Aagje zelf voor één dag naar paleis Soestdijk gebracht. 21 jaar later werdt het Aagjes eeuwfeest op 26 oktober 2011 gevierd, nadat de locomotief net terug was gekeerd van een grootscheepse revisie. Er was taart, bij Station Marerijk is er een gedenkingsbord te vinden en Aagje zelf was getooid met vlaggetjes.

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Nieuws

Milieuzone Arnhem wordt verboden gebied voor alle oude diesels

milieuzone

Op 29 oktober 2020 worden de regels voor de Arnhemse milieuzone aangepast. De milieuzone is dan alleen nog toegankelijk voor dieselauto’s met emissieklasse 4 of hoger. Hiermee worden de Arnhemse regels in overeenstemming gebracht met de landelijke regels voor milieuzones. Om dit mogelijk te maken moet het Verkeersbesluit Milieuzone worden aangepast.

Foto: Gemeente Arnhem

De gemeente publiceert binnenkort het voornemen van deze aanpassing. Ook in de Amsterdamse en Utrechtse milieuzone gelden vanaf 29 oktober de nieuwe regels. De milieuzone bestond al voor vrachtauto’s en dieselpersonenauto’s. Nu komen daar ook de dieselbestelauto’s bij. Weten of jouw auto nog in de zone mag komen?

Vrachtauto’s

Per 29 oktober 2020 mogen alleen nog dieselvrachtauto’s in de Arnhemse milieuzone rijden die voldoen aan emissieklasse 4 of hoger. Emissieklasse 4 komt vrijwel overeen met euronorm 4, zodat er in dat opzicht weinig verandert. Ook de landelijke ontheffingen en vrijstellingen voor bijzondere vrachtauto’s veranderen nauwelijks. Zolang deze jonger zijn dan 13 jaar mogen zij met een vrijstelling of een ontheffing de milieuzone in.

Personenauto’s 

Op dit moment mogen alleen dieselpersonenauto’s van na 1 januari 2005 de Arnhemse milieuzone in. In de nieuwe regeling mogen alleen nog dieselpersonenauto’s in de milieuzone rijden die voldoen aan emissieklasse 4 of hoger. In grote lijnen komt dit met elkaar overeen. Toch zijn er dieselpersonenauto’s van na 1 januari 2005 die nog geen schonere ‘emissie 4’ motor hebben. Deze groep diesels mag de milieuzone per 29 oktober 2020 niet meer in.

Bestelauto’s 

De milieuzone gaat ook gelden voor dieselbestelauto’s. Per 29 oktober 2020 mogen alleen dieselbestelauto’s met emissieklasse 4 of hoger de Arnhemse milieuzone inrijden. Aan eigenaren van oude dieselbestelauto’s die in de milieuzone wonen of daar hun bedrijf hebben, biedt de gemeente een sloopregeling aan. Bij het overleggen van het bewijs van sloop van hun voertuig komen zij in aanmerking voor een tegemoetkoming van € 1.000.

Aanpassing gebied milieuzone

Tegelijk met het invoeren van de nieuwe regels wordt per 29 oktober 2020 ook het gebied tussen de Weerdjesstraat en de Rijnkade onderdeel van de milieuzone. Op dit moment is dit gebied alleen via de milieuzone te bereiken. Daarom gelden feitelijk hier nu ook al de regels van de milieuzone. Doordat het gebied formeel onderdeel van de milieuzone wordt, kunnen de bewoners en bedrijven van het gebied ook profiteren van de landelijke vrijstellingen en ontheffingen.

Vrijstellingen en ontheffingen

Ook na 29 oktober gelden er ontheffingen en vrijstellingen. Zo krijgen diesel-oldtimers (ouder dan 40 jaar) een landelijke vrijstelling. Ook bijzondere voertuigen zoals kermis- en circusauto’s of verhuiswagens krijgen een ontheffing. Eigenaren van een dieselkampeerauto’s krijgen, als zij in een milieuzone wonen, na 29 oktober 2020 een vrijstelling voor de milieuzone waarin zij wonen. De vrijstelling geldt dus niet voor milieuzones in andere steden. Ook rolstoeltoegankelijke voertuigen krijgen een landelijke vrijstelling. Eigenaren van oudere diesel-personenauto’s of diesel-bestelauto’s, die voor een bedrag van € 500 of meer zijn aangepast voor het gebruik of vervoer van gehandicapten, kunnen bij de gemeente een ontheffing aanvragen voor het inrijverbod van milieuzones. Deze ontheffing geldt dan ook voor andere gemeenten met een milieuzone. Daarnaast is het mogelijk een ontheffing voor één dag te krijgen, maximaal 12 keer per jaar. Kijk voor een volledig overzocht op arnhem.nl/milieuzone.

De boetes voor het inrijden van de milieuzone met een oude diesel zijn € 240 voor vrachtauto’s en € 95 voor personen- of bestelauto’s. Doe dan de kentekencheck opwww.milieuzones.nl. Wat gaat veranderen?

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Nieuws

Getuigen gezocht voor brandstichting trein

Vrijdagmorgen is er rond 12:15 uur een brand geweest in een treincoupé op station Arnhem Centraal. Niemand is daarbij gewond geraakt, maar de treincoupé liep wel behoorlijke schade op. De politie heeft een 48-jarige man uit Amsterdam aangehouden. Wel zoekt de politie nog getuigen.

Foto: Politie

Vrijdag rond 12:15 is er een brand uitgebroken in een treincoupé van de NS. Daarbij is niemand gewond geraakt, wel is er een hoop schade. De trein is om 11:52 uur op spoor 11 aangekomen vanuit Den Helder en zou als intercity om 12:32 uur weer naar Den Helder vertrekken. De brand ontstond tussen 11:55 uur en 12:15 uur op de benedenverdieping van het tweede treinstel.

“Wij hebben inmiddels een 48-jarige man uit Amsterdam aangehouden op verdenking van brandstichting. Wij zijn echter nog op zoek naar getuigen van het incident.” laat de politie weten. Heb je iets gezien wat mogelijk met de brand te maken heeft? Of heb je met je telefoon camerabeelden gemaakt? De politie zou graag met jou in contact komen. Dat kan via ‪0900-8844‬ of online via een DM op de Facebookpagina naar de politie Arnhem Zuid. Ook is het mogelijk om anoniem te melden via 0800-7000‬. De nummer van de zaak is 2020134733

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Facebook

Populair