fbpx
Connect with us

Nieuws

Nieuwe regels voor woningsplitsing en verkamering voor heel Arnhem

Er komen regels voor het splitsen en het verkameren van woningen, die voor heel Arnhem gelden. Dat voorstel stuurt het college naar de gemeenteraad. Het splitsen of verkameren van woningen leidt steeds vaker tot woon- en geluidsoverlast en meer parkeerdruk. Daarnaast leidt vooral ongecontroleerde verkamering tot het ontstaan van kleine wooneenheden van onvoldoende kwaliteit. Met de nieuwe regels moet daar een einde aan komen.

Foto: Wikimedia

Bij woningsplitsing wordt een bestaande woning opgedeeld in meer nieuwe woningen met een eigen voordeur, eigen huisnummer en eigen voorzieningen. Verkamering is het omzetten van een woning in wooneenheden (‘kamers’) met een gezamenlijke voordeur en meestal ook gemeenschappelijke voorzieningen. Kamers worden vooral gebruikt door studenten, arbeidsmigranten, inwoners met een zorgvraag of Arnhemmers met een smalle beurs. Wethouder Wonen Ronald Paping: ‘De nieuwe regels brengen balans tussen de groeiende vraag naar kleinere woningen voor eenpersoonshuishoudens en voor huishoudens met een smalle beurs en anderzijds voldoende woonkwaliteit en de leefbaarheid in de wijken.’

Nieuwe regels

Met dit voorstel komt er een zogenaamd ‘facetbestemmingsplan’ waar voor heel Arnhem de regels voor woningsplitsing en verkamering worden vastgelegd. ‘We gaan dan vooral kijken naar de kwaliteit van de woning en de leefbaarheid van de wijk’, aldus Paping. ‘Wie een woning wil splitsen of wil gebruiken voor kamerbewoning, heeft in de nieuwe situatie daar een vergunning voor nodig.’ Ook gaat de gemeente in het kader van ‘goed verhuurderschap’ onderzoeken of er excessen op de verhuurmarkt zijn en hoe huurders beter in staat kunnen worden gesteld om voor hun rechten op te komen. Daarnaast wordt woonoverlast tegengegaan en wordt er actief en uitgebreider gehandhaafd bij kamerverhuurbedrijven, onder meer op brandveiligheid. Ook wordt er actief gehandhaafd op de nieuwe regels uit het bestemmingsplan.

Wie na invoering van de regels een woning wil splitsen, moet aan enkele criteria voldoen. Om een vergunning te krijgen moet de ongesplitste of niet-verkamerde woning minimaal 110 m2 leefoppervlak hebben. Na splitsing moet er een leefoppervlak van minimaal 40 m2 in het centrum zijn tot 50 of 70 m2 in andere wijken. Ook moet er in sommige wijken een buitenruimte zijn (tuin of balkon) en is een berging verplicht. Als een woning geschikt wordt gemaakt voor kamerbewoning, moet het oppervlak per bewoner minimaal 18 m2 zijn. Ook hier is een berging verplicht. De verplichte berging leidt er vooral toe dat inwoners hun fiets of afval niet op straat hoeven te zetten. Om verdere concentratie van kamerbewoning tegen te gaan, mag er geen woning worden omgezet naar kamers als er binnen een straal van 50 meter al een verkamerde woning is.

Regels alleen voor nieuwe initiatieven

De regels uit het facetbestemmingsplan zullen gelden voor nieuwe initiatieven. Reeds bestaande gesplitste of verkamerde woningen vallen niet onder de nieuwe regels. Deze woningen worden wel in kaart gebracht, zodat precies helder is waar gesplitste en verkamerde woningen staan. In de wijken Spijkerkwartier, Sonsbeek Zuid/Sint Marten en Centrum golden al regels voor splitsing. Omdat splitsing vaak vraagt om grondige bouwwerkzaamheden, was er ook altijd al een omgevingsvergunning benodigd voor de verbouwing. Voor verkamering van woningen bestaat nu slechts een beperkt aantal regels in de binnenstad.

In dit plan zijn punten uit het initiatiefvoorstel over woningsplitsing en verkamering van D66, ChristenUnie, PvdA, Arnhemse Ouderen Partij, Denk/Verenigd Arnhem en Arnhem Centraal meegenomen. Het plan wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Nieuws

Hoe Arnhems stoomtreintje nog steeds rond gaat in de Efteling

Wie wel eens in de Efteling is geweest, heeft vast wel het stoomtreintje Aagje gezien. Het stoomtreintje stamt uit 1911 en was voordat hij werkzaam was in de Efteling actief als stoomlocomotief in Arnhem. Aagje heeft na zijn werkzame leven in Arnhem bijzondere dingen mogen ervaren.

Fotograaf onbekend. (Aagje 1963 in Arnhem.)

Aagje is de naam van de eerste van de vier stoomlocomotieven van de Efteling. Hij is gebouwd in 1911 door de Berlijnse firma Orenstein & Koppel. Het treintje was al in 1911 werkzaam in de steenfabriek IJsseloord in Arnhem en werkte in de herfst, winter en lenteperiode samen met zijn collega Duiveltje. Duiveltje bracht de wagens met klei van de kleiputten naar de fabriek, waar Aagje ze overnam en deze wagens onder de

Klei transport

Aagje is in 1911 direct geleverd aan de steenfabriek IJsseloord in Arnhem, aan de rand van de wijk Presikhaaf. Elk herfst/winter/lenteseizoen was Aagje samen met collegaloc Duiveltje verantwoordelijk voor het kleitransport: Duiveltje bracht de wagens met klei van de kleiputten naar de fabriek, waar Aagje ze overnam en deze wagens onder de graafmachines (excavateur) rangeerde. Eind jaren 60 later werden diesellocs gebruikt en zocht Aagje een nieuwe thuis.
Omdat de bestuurder van Aagje in de winter van 1964 kliever op de Steenoven wilde werken, kwam voor Aagje een eind aan haar werkzame periode in Arnhem. Enkele jaren later zou Duiveltje ook haar taken neerleggen. De dieseltreinen hebben nog tot eind jaren 70 dienst gedaan.

Met liefde van Anton Pieck

Nadat Aagje drie jaar werkeloos op het terrein van IJsseloord had gestaan, werd ze aangekocht door de Efteling. Op 8 mei 1968 arriveert Aagje in het park. Samen met Anton Pieck ging stoomtreinfan Kees Neve aan de slag en gaf Aagje een totale opknapbeurt. De bekende Anton Pieck maakte Aagje uiterlijk ‘sprookjesachtiger’. De technische dienst van de Efteling voegde nog een aparte wagon voor de kolen toe om het geheel meer op een volwaardige trein te laten lijken. De trein kreeg een groene kleur en achter Aagje werden zes open rijtuigen gebouwd.

Eerste proefrit

Op 21 maart 1969 maakte ze haar eerste proefrit in de Efteling, en aan het begin van het seizoen kon de Efteling Stoomtrein Maatschappij feestelijk in gebruik genomen worden. Op 31 mei 1980 was er weer een bijzonder moment voor de Arnhemse Aagje. Aagje had de eer gekregen om gepresenteerd te worden tijdens het defilé voor toenmalig koningin Juliana op paleis Soestdijk. Daar werd een stukje spoor en Aagje zelf voor één dag naar paleis Soestdijk gebracht. 21 jaar later werdt het Aagjes eeuwfeest op 26 oktober 2011 gevierd, nadat de locomotief net terug was gekeerd van een grootscheepse revisie. Er was taart, bij Station Marerijk is er een gedenkingsbord te vinden en Aagje zelf was getooid met vlaggetjes.

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Nieuws

Milieuzone Arnhem wordt verboden gebied voor alle oude diesels

milieuzone

Op 29 oktober 2020 worden de regels voor de Arnhemse milieuzone aangepast. De milieuzone is dan alleen nog toegankelijk voor dieselauto’s met emissieklasse 4 of hoger. Hiermee worden de Arnhemse regels in overeenstemming gebracht met de landelijke regels voor milieuzones. Om dit mogelijk te maken moet het Verkeersbesluit Milieuzone worden aangepast.

Foto: Gemeente Arnhem

De gemeente publiceert binnenkort het voornemen van deze aanpassing. Ook in de Amsterdamse en Utrechtse milieuzone gelden vanaf 29 oktober de nieuwe regels. De milieuzone bestond al voor vrachtauto’s en dieselpersonenauto’s. Nu komen daar ook de dieselbestelauto’s bij. Weten of jouw auto nog in de zone mag komen?

Vrachtauto’s

Per 29 oktober 2020 mogen alleen nog dieselvrachtauto’s in de Arnhemse milieuzone rijden die voldoen aan emissieklasse 4 of hoger. Emissieklasse 4 komt vrijwel overeen met euronorm 4, zodat er in dat opzicht weinig verandert. Ook de landelijke ontheffingen en vrijstellingen voor bijzondere vrachtauto’s veranderen nauwelijks. Zolang deze jonger zijn dan 13 jaar mogen zij met een vrijstelling of een ontheffing de milieuzone in.

Personenauto’s 

Op dit moment mogen alleen dieselpersonenauto’s van na 1 januari 2005 de Arnhemse milieuzone in. In de nieuwe regeling mogen alleen nog dieselpersonenauto’s in de milieuzone rijden die voldoen aan emissieklasse 4 of hoger. In grote lijnen komt dit met elkaar overeen. Toch zijn er dieselpersonenauto’s van na 1 januari 2005 die nog geen schonere ‘emissie 4’ motor hebben. Deze groep diesels mag de milieuzone per 29 oktober 2020 niet meer in.

Bestelauto’s 

De milieuzone gaat ook gelden voor dieselbestelauto’s. Per 29 oktober 2020 mogen alleen dieselbestelauto’s met emissieklasse 4 of hoger de Arnhemse milieuzone inrijden. Aan eigenaren van oude dieselbestelauto’s die in de milieuzone wonen of daar hun bedrijf hebben, biedt de gemeente een sloopregeling aan. Bij het overleggen van het bewijs van sloop van hun voertuig komen zij in aanmerking voor een tegemoetkoming van € 1.000.

Aanpassing gebied milieuzone

Tegelijk met het invoeren van de nieuwe regels wordt per 29 oktober 2020 ook het gebied tussen de Weerdjesstraat en de Rijnkade onderdeel van de milieuzone. Op dit moment is dit gebied alleen via de milieuzone te bereiken. Daarom gelden feitelijk hier nu ook al de regels van de milieuzone. Doordat het gebied formeel onderdeel van de milieuzone wordt, kunnen de bewoners en bedrijven van het gebied ook profiteren van de landelijke vrijstellingen en ontheffingen.

Vrijstellingen en ontheffingen

Ook na 29 oktober gelden er ontheffingen en vrijstellingen. Zo krijgen diesel-oldtimers (ouder dan 40 jaar) een landelijke vrijstelling. Ook bijzondere voertuigen zoals kermis- en circusauto’s of verhuiswagens krijgen een ontheffing. Eigenaren van een dieselkampeerauto’s krijgen, als zij in een milieuzone wonen, na 29 oktober 2020 een vrijstelling voor de milieuzone waarin zij wonen. De vrijstelling geldt dus niet voor milieuzones in andere steden. Ook rolstoeltoegankelijke voertuigen krijgen een landelijke vrijstelling. Eigenaren van oudere diesel-personenauto’s of diesel-bestelauto’s, die voor een bedrag van € 500 of meer zijn aangepast voor het gebruik of vervoer van gehandicapten, kunnen bij de gemeente een ontheffing aanvragen voor het inrijverbod van milieuzones. Deze ontheffing geldt dan ook voor andere gemeenten met een milieuzone. Daarnaast is het mogelijk een ontheffing voor één dag te krijgen, maximaal 12 keer per jaar. Kijk voor een volledig overzocht op arnhem.nl/milieuzone.

De boetes voor het inrijden van de milieuzone met een oude diesel zijn € 240 voor vrachtauto’s en € 95 voor personen- of bestelauto’s. Doe dan de kentekencheck opwww.milieuzones.nl. Wat gaat veranderen?

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Nieuws

Getuigen gezocht voor brandstichting trein

Vrijdagmorgen is er rond 12:15 uur een brand geweest in een treincoupé op station Arnhem Centraal. Niemand is daarbij gewond geraakt, maar de treincoupé liep wel behoorlijke schade op. De politie heeft een 48-jarige man uit Amsterdam aangehouden. Wel zoekt de politie nog getuigen.

Foto: Politie

Vrijdag rond 12:15 is er een brand uitgebroken in een treincoupé van de NS. Daarbij is niemand gewond geraakt, wel is er een hoop schade. De trein is om 11:52 uur op spoor 11 aangekomen vanuit Den Helder en zou als intercity om 12:32 uur weer naar Den Helder vertrekken. De brand ontstond tussen 11:55 uur en 12:15 uur op de benedenverdieping van het tweede treinstel.

“Wij hebben inmiddels een 48-jarige man uit Amsterdam aangehouden op verdenking van brandstichting. Wij zijn echter nog op zoek naar getuigen van het incident.” laat de politie weten. Heb je iets gezien wat mogelijk met de brand te maken heeft? Of heb je met je telefoon camerabeelden gemaakt? De politie zou graag met jou in contact komen. Dat kan via ‪0900-8844‬ of online via een DM op de Facebookpagina naar de politie Arnhem Zuid. Ook is het mogelijk om anoniem te melden via 0800-7000‬. De nummer van de zaak is 2020134733

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Facebook

Populair