fbpx

Rik Koen terug als coureur: debuut in de autosport!

Foto: Bas Kaligis/RaceXpress.nl

De 15-jarige Arnhemmer Rik Koen kruipt weer achter zijn stuur. Alleen dit keer in een z’n nieuwe Ford Fiesta.

Trots trok hij woensdag de hoes van zijn nieuwe raceauto: een Ford Fiesta. Na een pauze van twee jaar is Rik Koen terug in de racerij. De vijftienjarige coureur uit Arnhem rijdt eind deze maand op het circuit van Zolder zijn eerste autorace in de Ford Fiesta Sprint Cup. Dat doet hij als lid van het team van de Nederlandse racelegende Cor Euser. Daarbij wordt hij ondersteund door de Nederlandse autosportbond KNAF.

‘Kan niet wachten om weer te gaan racen’

“Ik heb er superveel zin in. Ik kan echt niet wachten om weer te gaan racen”, zegt Rik kort nadat hij
zijn fraai gekleurde Fiesta heeft onthuld. Hoe logisch dat ook klinkt uit de mond van een coureur, is
dat in Riks geval toch meer bijzonder dan het lijkt. Zo’n twee jaar geleden was hij plots gestopt met
karten. Veel gewonnen, talentvol, een mooie toekomst in het verschiet. Maar ineens was hij dus thuis tijdens raceweekeindes.

Op top niveau

Jarenlang was hij elk weekend weg geweest, had hij weinig tijd voor vrienden gehad. Hij had eind 2016 in Italië de professionaliteit en het hoge niveau van de Rotax Max Grand Finals ervaren, daarna was het weer racen in het Nederlands kampioenschap, zonder die buitenlandse toppers van de Grand Finals. Dat alles vrat aan hem. De vierde ronde van het NK tweetakt bij de Junioren werd zijn laatste kartrace. 

24 uur van Le Mans

Nu heeft hij motivatie hervonden en is hij fanatieker dan ooit. “Ik wil professioneel coureur worden.
Dat is het doel. Ik wil graag de 24 uur van Le Mans rijden, het liefst in de LMP1-klasse natuurlijk.” Maar eerst dus de Ford Fiesta Sprint Cup, waarin hij de jongste deelnemer van allemaal is. Dat hij de kans krijgt weer te racen, daar is de snelle Gelderlander heel blij mee. “Ik had nooit verwacht dat één van mijn dromen zo snel zou uitkomen.”

Sponsoren gevonden

Want het was lang de vraag of hij genoeg sponsors zou kunnen vinden. Nadat hij vorig jaar zijn racelicentie had gehaald, werd een stichting voor zijn raceactiviteiten opgericht. Er kwam een sponsorplan. Nu staat hij dus aan de vooravond van zijn autosportdebuut. Op 31 mei begint het eerste raceweekeinde in de Ford Fiesta Sprint Cup. “Toen ik mijn racelicentie had gehaald dacht ik: dit is echt leuk. Dit is wat ik wil.” Hoewel het zijn eerste race in de autosport wordt, weet Rik wat hij van de auto kan verwachten. Hij testte de Fiesta al zes keer. “De eerste keer was heel vreemd. Ik dacht dat de banden warm waren en toch schoot de auto ineens weg. Het is heel anders dan een kart. Je moet meer dingen doen: schakelen, koppelen en met je gewicht spelen.” 
Dat hij weer dolenthousiast is over racen komt voort uit zijn belangstelling voor autosport in het algemeen. Toen hij was gestopt, bleef hij diverse disciplines op de voet volgen. Zo las hij hoe er op de
oval in Venray werd geracet met Renault Twingo’s.

Agressieve racer

Het bloed kroop, zoals het spreekwoord luidt, waar het niet gaan kan. Rik: “Ik wilde dat ook. Ik heb zes, zeven keer meegedaan. Alle races gewonnen.”
Iemand uit zijn omgeving bracht Rik in contact met Cor Euser. De Nederlandse racelegende die al
meer dan duizend races reed, zag wat in de jonge Rik en ontfermde zich over hem. Nu gaat Rik voor
zijn team racen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Het is de bedoeling dat ze dit jaar samen ook minimaal
één langeafstandsrace rijden. Euser is de juiste man voor Rik. Hij heeft veel ervaring met het opleiden
van jonge coureurs. “Rik is een agressieve racer”, zegt Euser. “Dat heeft hij overgehouden aan zijn
karttijd. Dat zal hij een klein beetje moeten afleren, want in toerwagens moet je wat soepeler rijden.

Ritssluiting

Maar dat komt wel goed. Hij is supergedreven.” Naast de begeleiding van Euser kan Rik overigens
ook rekenen op een workshop van de KNAF Academy. Rik: “Super dat de KNAF dit voor me doet.”
Eén ding mag zeker niet onvermeld blijven: de opvallende livery van zijn Fiesta. Die wordt
gekenmerkt door de kleuren rood en blauw en vooral de ‘ritssluiting’ die in de lengte over de auto
loopt. Waar dat idee vandaan komt? “Rik haalt niet gewoon in, hij ritst als hij dat doet. Zoals op de
snelweg, maar dan op racesnelheid”, zegt Wiljo Pas, bedenker van het concept, met een lach. “Het is
heel apart, de rits deelt de auto in tweeën. Dit heeft niemand.”

Op naar de kampioenschap

Nu de auto met ritssluiting is onthuld, kan Rik zich gaan opmaken voor de eerste race. “Ik heb er
superveel zin in”, herhaalt de jonge coureur nog maar eens. “Wat mij betreft wordt dit seizoen geen
leerjaar. Ik hoop meteen te kunnen meestrijden om het kampioenschap!”

Meer nieuws

Reacties

Reacties

Back to top