fbpx
Connect with us

Nieuws

Zweefvliegers Terlet zorgen over nieuwe vliegroutes vliegveld Lelystad

De toekomstige vliegroutes van en naar Lelystad Airport, maar ook de voorgestelde alternatieve vliegroutes beperken de zweefvliegers op  vliegveld Terlet. Terlet is de thuisbasis van zo’n 700 zweefvliegers die niet alleen bij hun vliegveld vliegen maar ook lange afstandsvluchten maken. Bijvoorbeeld richting Utrecht, Groningen, Enschede, Venlo en het roergebied in Duitsland. Een dergelijke afstandsvlucht duurt zo’n 4 uur met een gemiddelde afstand van 300km. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen met een vluchtduur tot wel 10 uur en een afstand van 1.000km.

Rondje rond de kerk
Als de vliegroutes van Lelystad doorgaan op de manier waarop ze nu zijn voorgesteld zal dit sterk beperkt worden en zijn de Terlet vliegers veroordeeld tot een ‘rondje rond de kerk’. “U moet zich voorstellen: alle mensen met een zeilboot gaan niet alleen naar hun boot in de haven van Medemblik om in de haven te varen, die willen het IJselmeer op”, aldus Ronald Termaat, Directeur van de Koninlijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en actief zweefvlieger op Terlet.

Al eerder uitgeweken
Op Terlet huisvesten zich veel zweefvliegclubs die hun oorsprong hadden in het Westen van Nederland. Door de alsmaar uitbreidende luchtruimtestructuur en het sluiten van vliegvelden kunnen ze daar niet meer vliegen. Zo is de Zuid Hollandse Vlieg Club (ZHVC), die vroeger op vliegveld Valkenburg vloog, uitgeweken naar Terlet. Hetzelfde geldt voor vliegers van de Delfse Studenten Aero Club (DSA) die vroeger op Vliegveld Ypenburg vloog. Het rijtje is eindeloos, de Eerste Zaanse Zweefvlieg Club (EZZC), Zweefvliegclub Ameland (ZCA), de Zweefvliegclub Rotterdam (ZCR), enzovoorts. De geforceerde beweging om de zweefvliegsport uit het westen van Nederland naar het oosten te brengen is al decenia aan de gang, en nu wordt deze sport ook in het oosten verder beperkt. “Van de mensen die vanaf Terlet hun hobby uitoefenen komt meer dan de helft uit het westen met minimaal een uur reistijd”, stelt Maarten Baltussen, Voorzitter van de Stichting Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet (SNZT).

Opleiding
Baltussen stelt dat de sociale en maatschappelijke functie van Terlet niet moet worden vergeten. “Wij leiden de jeugd vanaf 14 jaar op die vaak op die leeftijd ook hun eerste solo start maken. Ongeveer 40% van deze jongeren vindt later een baan in de professionele vliegerij bij Luchtvaartmaatschappijen. Het is niet voor niets dat EPST, een professionele vliegopleiding, de iFly regeling heeft waarmee jongeren goedkoper kunnen leren zweefvliegen. Afgelopen mei was de KLM Luchtvaartschool de sponsor van de NK Zweefvliegen.
Luchtvaartmaatschappijen en vliegscholen erkennen deze opleidings- en sociale functie van Terlet.” “De zweefvliegers van Terlet staan wereldwijd op de eerste plaats in de OnLine Competition Gliding” stelt Baltussen en vervolgt, “Terlet heeft een vloot van circa 150 zweefvliegtuigen en tot nu toe is dit jaar meer dan 300.000km tijdens afstandsvluchten gevlogen”. “Met de nieuwe vliegroutes van en naar Lelystad Airport is dit, door hoogtebeperkingen als resultaat van die vliegroutes rondom Terlet, nauwelijks meer mogelijk”. Ook de eerder genoemde Nationale Kampioenschappen zweefvliegen, zoals die dit jaar wederom op Terlet zijn gehouden, zullen ernstig worden gehinderd.

Grote investeringen
“Het ministerie van I&M heeft als enige land in Europa voor zweefvliegtuigen het gebruik van de transponder verplicht gesteld. Hierdoor zijn de zweefvliegers in Nederland geconfronteerd met een investering van ca 1,5 miljoen euro. Deze investering zou zich terug moeten vertalen in een blijvend vrij gebruik van het luchtruim, samen met andere luchtruimgebruikers”, aldus Baltussen. Zeer veel zweefvliegers zijn werkzaam als bijvoorbeeld piloot bij de grote luchtvaartmaatschappijen. Allen zeggen dat het luchtruim om Lelystadverkeer te accommoderen beschikbaar is in het de bestaande geclaimde luchtruim door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). Er is geen technische reden om luchtruim weg te nemen van de andere luchtruimgebruikers. Op politiek niveau worden de belangen van de zweefvliegers vertegenwoordigd door de KNVvL. De problematiek van vliegveld Teuge, en met name de parachutisten, is bekend. De route midden over het vliegveld betekent het einde van de parachutespring activiteiten. De problemen voor Nationaal Zweefvliegcentrum Terlet zijn van gelijke orde. Als er niet meer fatsoenlijke afstandsvluchten gemaakt kunnen worden betekent dat een verdere marginering van de zweefvliegactiviteiten in Nederland, en van ons Nationaal Zweefvliegcentrum in het bijzonder.

Terlet belangrijk voor de regio
“Terlet draait 100% op vrijwilligers” zegt Baltussen en vervolgt: “dat maakt het vliegen op Terlet aantrekkelijk van jong tot oud, onafhankelijk van het sociale niveau. Doordat de zweefvliegclubs alleen vrijwilligers hebben worden de kosten laag gehouden en is er een grote betrokkenheid. Het Nationaal zweefvliegcentrum Terlet heeft dan ook een belangrijke sociale functie voor een groep van meer dan 700 zweefvliegers”.“Daarnaast levert Terlet een bijzondere recreatieve functie voor de Provincie Gelderland, met duizenden bezoekers per jaar”. “Terlet dient behouden te worden”.

Meer nieuws?

Reacties

Reacties

Nieuws

‘Meneer van Dijk’ gesloten wegens drugshandel

Burgemeester Ahmed Marcouch heeft zaterdagnacht Meneer van Dijk gesloten wegens drugshandel. Volgens de politie en gemeente is er harddrugs verhandeld in de zaak. Het ging al een tijdje niet goed met de horecagelegenheid.

Foto: Google Maps

Al in januari 2019 werd de zaak failliet verklaard door de rechter, echter heeft de eigenaar geprobeerd de zaak open te houden door afspraken te maken met de curator. Zo’n 8 maanden later vond de politie afgelopen zaterdag diverse wikkels met harddrugs zoals cocaïne en brokjes xtc. Ook is er een steekwapen gevonden.

Verder zijn er in totaal drie verdachten aangehouden. Het gaat om een 26-jarige man uit Doesburg omdat hij in het bezit was van wikkels cocaïne, een 31-jarige man uit Arnhem ivm drugshandel en een 41-jarige man uit Arnhem voor het ruimte geven om tot dealen.

Of de eerdere faillissement en het gedwongen sluiten van zaak met elkaar te maken hebben is onbekend.

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Nieuws

Grote nederlaag voor Vitesse

Vitesse is haar ongeslagen status in de Eredivisie kwijt. In speelronde 6 incasseerden de Arnhemmers een grote nederlaag bij PSV. Donyell Malen maakte alle goals van de Eindhovenaren, waaronder twee penalty’s: 5-0. 

Foto: Vitesse

Vitesse kwam als koploper naar Eindhoven en deinsde er in de beginfase niet voor terug om de aanval te zoeken tegen het offensief sterke PSV. Na een vrije trap van Mohamed Ihattaren kwamen de Arnhemmers er via Jay-Roy Grot razendsnel uit. De linkeraanvaller vond Oussama Tannane aan de andere kant van het veld en hij dribbelde na een goede actie richting het doel van Jeroen Zoet. De doelman van PSV stond vervolgens in de weg voor een vroege voorsprong van Vitesse.

image

De thuisploeg was nog niet heel gevaarlijk geweest, maar na achttien minuten kwam PSV wel op voorsprong. Armando Obispo leverde de bal in bij Armindo Bruma en hij bediende Malen. De kersverse Oranje-international bleef koel en schoof de bal in de verre hoek langs Remko Pasveer: 1-0. Een kwartier later had Tim Matavz, die zijn vijftigste Eredivisieduel voor Vitesse speelde, de gelijkmaker op zijn schoen. De Sloveense spits werd uitstekend bediend door Bryan Linssen, maar Matavz trapte ongelukkig over de bal.

image

Even daarna verdubbelde PSV de voorsprong. Uit een corner van Ihattaren kopte Malen raak voor zijn tweede goal van de avond: 2-0. Vitesse kwam vlak voor rust dichtbij de aansluitingstreffer. Na een corner van Riechedly Bazoer konden Max Clark en Matavz net niet bij de bal. Het team van Leonid Slutskiy mocht echter ook niet klagen dat het duel al voor rust beslist was. Schoten van Jorrit Hendrix en Pablo Rosario werden geblokt.

image

Direct na de onderbreking werd het alsnog 3-0. Ihattaren schoot nog tegen Pasveer op, maar Malen stond voor de derde keer op de goede plek en kopte binnen voor zijn hattrick. Rosario voorkwam zo’n vijf minuten later een goal van Vitesse. Uit een corner van Tannane miste iedereen de bal en leek Obispo binnen te kunnen koppen, maar Rosario was de verdediger voor en ruimde het gevaar op.

image

Grote kansen bleven daarna lang uit, maar de schade werd na 81 minuten wel groter voor Vitesse. Julian Lelieveld hield de ingevallen Cody Gakpo vast en scheidsrechter Pol van Boekel kon niets anders dan de bal op de stip leggen. Malen mocht aanleggen voor zijn vierde treffer van de wedstrijd en faalde niet: 4-0. Vier minuten later kreeg PSV opnieuw een penalty. Bazoer maakte hands en weer schoot Malen raak: 5-0.

image

Zo werd het een pijnlijke avond voor Vitesse, dat volgende week zaterdag 21 september (20.45 uur) de traditionele Airborne-wedstrijd speelt in GelreDome vs Fortuna Sittard. 

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Nieuws

Kroonprins van Engeland heropent de Eusebius

Prins Charles opent zaterdag 21 september de gerenoveerde Eusebius kerk. Dat maakte de Eusebius bekend.

Foto: Flickr – Dan Marsh

Prins Charles is in Nederland om een aantal herdenkingen bij te wonen ivm het 75-jarige bevrijding van Nederland. Hierop heeft de directie van de Eusebius de kans genomen om de kroonprins van Engeland uit te nodigen. Die heeft laten weten te komen.

Op 21 september zal de Engelse kroonprins de gerestaureerde toren officieel openen en brengt hij een bezoek aan de vernieuwde kerkzaal. Hij zal dan een rondleiding krijgen van het bestuur, directeur en de bouwmanager.

Meer Arnhem nieuws?

Reacties

Reacties

Continue Reading

Facebook

Populair